Zážitkové učení
Hlavní stránka » Firemní vzdělávání » Zážitkové učení
Naše běžné (indoor) kurzy po domluvě se zadavatelem doplňujeme o prvky (hry, případové studie apod.) zážitkového učení. Tyto aktivity jsou vykonávány uvnitř nebo i venku.
Co to je zážitkové učení?
Zážitkové učení je založeno na osobní aktivitě účastníků. Zážitky vznikají při aktivním řešení nejrůznějších úkolů, reálných i modelových. Následnou reflexí (zhodnocením a zobecněním), obvykle usměrňovanou lektorem, se zážitek transformuje do podoby v praxi využitelné zkušenosti.
Proč zážitkové prvky na kurzech?
1. Dlouhodobě zapamatovatelné
Podle výzkumů D. Koleba plných 80% našeho poznání pramení z vlastních zážitků, které si následným racionálním zpracováním přetavíme do podoby obecného poznatku, jímž se dále řídíme. Poznatky vyvozené ze zážitků jsou dlouhodobě zapamatovatelné a snadno vybavitelné.
Poznatky získané sdělením | Sdělením a ukázkou | Sdělením, ukázkou a zážitkem | |
Po třech týdnech si vybavíme | 70% | 72% | 85% |
Po třech měsících si vybavíme | 10% | 32% | 65% |
Výzkum IBM a UK Post
2. Lepší motovace účastníků
Dnešní účastníci očekávají praktické, aktivní a zábavné kurzy. Zážitkové prvky značně zvyšují míru jejich zapojení do výuky a motivace.
e = Q x m
- e – efektivita vzdělávání
- Q – kvalita kurzu
- m – motivace účastníků
3. Bezpečné prostředí pro experimentování
Přestože se jedná o reálné situace, nehrozí účastníkům riziko a ztráty plynoucí z nezdaru.
Příklad aktivity
Tým se chytne jednoho lana a zavře oči. Cílem je z lana sestavit rovnostranný trojúhelník. Jedná se o jednoduché cvičení, které trvá 5 – 45 minutale a ukáže mnoho. V rozboru této aktivity se dá reflexe směrovat pro poučení v několika oblastech (podle zaměření kurzu)
- manažerské styly a jejich efektivita
- týmové řešení problému, role jednotlivých účastníků v pracovním týmu
- manažerské koučování modelem GROW
- komunikační dovednosti atd.